تعریفوتمجید و فلسفه بهبود همیشگی فرایندها
تعریفوتمجید و فلسفه بهبود همیشگی فرایندها
بهبود دائمی فرایندها (CPI) رویکردی مدیریتی میباشد که بهمکان تمرکز بر تغییرات ناگهانی و بزرگ، بر تغییرات خرد، پیوسته و قابل اندازهگیری تأکید دارااست. فلسفه مهم CPI بر محور این اعتقادوباور میباشد که هیچ فرآیندی بی نقص وجود ندارد و مدام فرصتی برای بهبود طراحی اپلیکیشن در مشهد وجود دارااست.
این خط مش برخلاف بازمهندسی فرآیندها (BPR) که در پی تغییرات بنیادی میباشد، در ادامه اصلاحات تدریجی و سوای ساخت و ساز مشکل در عملهای روان میباشد. در سازمانهایی که از BPM سود می برند، CPI بهتیتر قدم آخری برای مراقبت پویایی و چابکی فرآیندها شناخته میگردد.
تمرکز بر تغییرات خرد البته همیشگی
شرکت کردن همگی نیروی کار در پروسه بهبود
توکل بر داده و شواهد آماری برای تصمیمگیری
تلفیق با فناوری و ابزارهای تحلیلی برای پایش سعی
رابطه CPI با رئیس پروسه استحصالوکار (BPM)
رئیس مراحل استحصالوکار (BPM) چارچوبی جامع برای پیاده سازی، انجام، پایش و باصرفهسازی فرآیندهای سازمانی میباشد. CPI در واقع واپسین رینگ از چرخه قدمت روند (BPM Lifecycle) به شمار میرود و ضمانت مینماید که فرآیندها بعد از جاری ساختن، بهشکل مداوم بهبود پیدا نمایند.
به ذکر دیگر، BPM ساختار و ابزار را آماده مینماید و CPI موتور پاداش این سیستم میباشد که سازمان را در مسیر رویش و باصرفهسازی همیشگی نگه می دارد.
رابطه BPM و بهبود همیشگی فرآیندها
BPM مسیر فرایند را مشخص و معلوم مینماید؛ CPI آن را عالی میسازد.
BPM ابزار اندازهگیری ارائه میدهد؛ CPI از آن برای تصمیمگیری به کارگیری مینماید.
BPM چرخهای تکرارشونده دارااست که CPI هسته پویایی آن میباشد.
ابزارهای کلیدی در بهبود دائمی فرایندها
برای پیادهسازی چیره بهبود همیشگی فرآیندها، سازمانها از تیمای از طریقها و ابزارهای مدیریتی و تحلیلی به کار گیری مینمایند. در پی به مهم ترین آنها اشاره میکنیم:
۱. چرخه دمینگ (PDCA)
چرخه Plan – Do – Check – Act یکی دیرینترین و مؤثرترین ابزارهای بهبود همیشگی میباشد. این سبک با پیاده سازی مرحلهای به سازمانها یاری مینماید تا تغییرات را بهشکل در دست گرفتنگردیده اعمال نمایند.